
I ndecency is once again back in the news.  As we re-
ported in January, the FCC appeared in the U.S. Court 

of Appeals for the Second Circuit in New York to attempt to 
defend the “fleeting expletives” portion of its indecency 
regime.  And in late February, the FCC ap-
peared in court again, this time in the U.S. 
Court of Appeals for the Third Circuit, to 
attempt to defend its imposition of a fine on 
CBS for the infamous broadcast of a flash of 
Janet Jackson’s breast during half-time of 
the 2004 Super Bowl. 
 
The judges on the Third Circuit panel played 
things closer to the vest than their colleagues 
on the Second Circuit, although it appears 
they also have some questions about the constitutionality 
of the indecency regime. 
 
Back in 2008, the Third Circuit reversed the FCC’s order 
that had found CBS’s half time show broadcast indecent.  
Like the Second Circuit in the Fox case, the Third Circuit 

decided that case on administrative law grounds, avoiding 
the constitutional issues raised by the FCC’s indecency en-
forcement regime.  (The Third Circuit also kept its feelings 
on those constitutional issues to itself – unlike the Second 

Circuit, which was all too happy to expound 
on those issues, even though they didn’t 
play a part in the Second Circuit’s ultimate 
decision.) 
 
The Third Circuit in 2008 found that the 
FCC’s decision to fine CBS for Ms. Jack-
son’s flash was a departure from its previ-
ous policy of not fining “fleeting” indecency 
of any kind.  Further, according to the 
court, the FCC had not sufficiently 

(“sufficiently” here meaning “at all”) explained why it had 
chosen to depart from that policy.  The court rejected the 
FCC’s argument that the exception for “fleeting” indecency 
had never applied to images, but only to words.  The Court 
also questioned the FCC’s imposition of a fine against CBS, 
which required a finding that the broadcast of the question-
able content was “willful.”  The Court held that while it 
would have been sufficient for the FCC to have shown CBS 
was reckless in failing to prevent the broadcast by, for ex-
ample, including a delay, it did not believe the FCC had 
shown that. 
 
Not surprisingly, the FCC appealed the decision to the Su-
preme Court.  But then the Supremes reversed the Fox de-
cision, sending it back down to the Second Circuit.  Based 
on that action, the Supremes also shipped the CBS decision 
back to the Third Circuit for further consideration relative 
to the administrative law aspects of its ruling. 
 
One particular aspect of the Supreme Court’s Fox decision 
attracted attention in the Third Circuit.  The Supremes sug-
gested that, perhaps, the FCC’s indecency policy differenti-
ated between “literal” and “non-literal” uses of dirty words, 
where the “fleeting” literal use of such a word would justify 
a penalty, while a similarly fleeting non-literal use would 
not.  (For example, if the word “fucking” were used clearly 
to refer to sexual activity, that use would be “literal” and 

(Continued on page 15) 

The Third Circuit panel 
played things closer to 

the vest than their  
colleagues on the  
Second Circuit. 

Indecency 2010 

CBS and Janet Jackson: Back to the Third Circuit 
Second of two pending indecency cases 

back to court for second round of arguments 
By Dan Kirkpatrick 

kirkpatrick@fhhlaw.com 
703-812-0432 

March, 2010           No. 10-03 

 
Inside this issue . . . 
 

New Tower Safety System Proposed .............................. 2 
Focus on FCC Fines ....................................................... 3 
Major MVPDs Propose Overhaul of 
   Retransmission Consent Process  ............................... 4 
Cable Programming Exclusivity Ban 
   Dodges The Appellate Bullet . . .This Time .................. 5 
Coping With Social Media In The Workplace ................. 6 
Newspapers And Broadcasting: A  
   Match Made In The Third Circuit? .............................. 8 
Higher AM Power In The Early AM Hour? ..................... 9 
Bureau Whacks Licensee For  
   Abdication Of Control ................................................ 10 
Dealing With Duopoly .................................................. 11  
Constitutional Attack On CRB Rejected ........................ 12 
Deadlines ..................................................................... 16 
FM Allotments ............................................................. 17 
Updates On The News .................................................. 18 
FTC Gives Strong Medicine To Advertisers ................... 19 



tions. In light of its successful operations over a period of time – not to mention 
marketplace demand for an improved obstacle warning system – OCAS is asking 
the Commission to change its rules as necessary to allow the system to be put to 
much wider use. 
 
The OCAS system consists of three basic components: a low-powered continuous 
wave radar; an energy supply source to turn on and control the lighting on the 
structure; and a VHF radio which can transmit simultaneously on virtually all 
aviation-band frequencies. 
 
The continuously operating radar device is attached on or near the tower (or 
whatever other air traffic obstacle you want to warn planes away from) and con-
stantly monitors a series of pre-established “warning zones”. If an aircraft enters 
the first warning zone, the system automatically turns on the tower lights to pro-
vide a visual warning to the pilot. If, despite the lights, the apparently errant air-
craft advances toward the tower and enters the second warning zone, the VHF 
radio transmits an audio warning on all aviation transceiver channels alerting the 
flight crew to take immediate action to avoid a collision. Because of the very mod-
est signal strength of the transmissions – the signal would need to extend over 
only the second warning zone, a relatively modest area – it is very unlikely that 
any aircraft outside of the danger zone would receive any false alarms. 
 
This system – on paper, at least – screams “user-friendly”. From the operational 
standpoint, the software governing each individual OCAS® unit can be adjusted 
to account for unusual terrain at a particular site. Plus, because the tower lights 
are activated only when an aircraft flies uncomfortably near the tower, use of 
OCAS® would both save on power costs and extend the life of tower light 
bulbs.  As an added bonus, OCAS could take charge of the required tower moni-
toring chore and send daily status reports to the tower owner.  
 
And Mother Nature should be pleased as well:  the fact that the towers no longer 
would be constantly illuminated should decrease the incidence of fatal bird/tower 
collisions, since such collisions have been blamed on the disorienting effects on 
birds of constantly-lit towers. 
 
Overall, with the exploding demand for tall structures – e.g., communications 
towers, obviously, but also power-generating wind turbines – the OCAS system 
may be an idea whose time has come. Check our blog (www.commlawblog.com) 
for updates – we’ll let you know if and when the FCC requests comments on this 
petition. 

W hat would you think about a tower safety device that reduces the number of aircraft collisions with towers, is 
environmentally friendly, and eliminates the need for towers to be continually lit?  Too good to be true?  Per-

haps, but OCAS, Inc. (a company founded by two former military pilots) has petitioned the FCC for approval of just 
such a system. 
 
Specifically, OCAS has asked the Commission to add a new Subpart T to Part 87 of its rules in order to allow OCAS’s 
Obstacle Collision Avoidance System (OCAS ® – hence the company’s acronymic name) to be widely deployed. The 
technology at work here is similar to air-to-air collision avoidance systems in use for some time now. In fact, the OCAS 
system itself has been used in a number of locations worldwide, including at some U.S. government (shh!) installa-

FLETCHER, HEALD & 
HILDRETH 

P.L.C. 

Putting towers on auto-pilot? 

New Tower Safety System Proposed  
By Anne G. Crump 

crump@fhhlaw.com 
703-812-0426 

 

Page 2 MEMORANDUM TO CLIENTS March, 2010 

1300 N. 17th Street - 11th Floor 
Arlington, Virginia  22209 

Tel: (703) 812-0400 
Fax: (703) 812-0486 

E-Mail: Office@fhhlaw.com 
Web Site: fhhlaw.com 

Blog site: www.commlawblog.com 
 
 

Co-Editors 
Howard M. Weiss 

Harry F. Cole 
 
 

Contributing Writers 
Anne Goodwin Crump, Jeffrey J. Gee, 
Kevin M. Goldberg, Dan Kirkpatrick, 

Matthew H. McCormick, Lee G. Petro,  
and R.J. Quianzon 

 
  Editor Emeritus 
Vincent J. Curtis, Jr. 

 
 

Memorandum to Clients is  
published on a regular basis by 

Fletcher, Heald & Hildreth, P.L.C.  
This publication contains general 

legal information which is not 
intended to be deemed legal advice 
or solicitation of clients.  Readers 
should not act upon information 

presented herein without 
professional legal counseling 

addressing the facts and 
circumstances specific to them.   

 
Distribution of this publication  

does not create or extend  
an attorney-client relationship.  

 
Copyright © 2010 Fletcher, Heald & Hildreth, P.L.C. 

All rights reserved 
Copying is permitted for internal distribution.   



Licensee fined for using wrong channel – Al-
though it does not happen very often, a fine was recently 
issued to a licensee for broadcasting on the wrong UHF 
TV channel.  In Pittsburgh, FCC agents determined (in 
December, 2007) that a TV translator station was oper-
ating on Channel 32, even though it was licensed to op-
erate on Channel 29 – and had (at least according to 
CDBS) been licensed to operate on that channel since 
the late 1990s.  The licensee provided the FCC with an 
invoice indicating that the station had been operating on 
Channel 32 since April, 2007.  It does not appear that 
the licensee provided any explanation for its decision to 
move three channels up the dial.  (According to CDBS, 
several weeks after the December, 2007, inspec-
tion, the licensee filed for an STA to operate 
on 32; that request is still pending.) 
 
While industry and self-help may be 
laudable traits in many areas of life, 
television isn’t one of them, at least 
when the self-help involves picking an 
operating channel that you think you 
might like better than the one the FCC 
has given you.  So instead of getting a pat 
on the back, the licensee got whacked with 
a $4,000 fine for operating with facilities 
not specified in its license.  The licensee 
claimed that it didn’t have much income, 
and it pleaded for mercy as a first time of-
fender.  The first claim got it nowhere, pri-
marily because the licensee failed to provide 
the Feds with sufficient information to de-
termine the company’s financial status.  
(The Commission requires that claims of 
poverty be amply supported by business 
records.)  But the FCC did knock 20% off 
the bill because the licensee was a first time offender.  
The licensee now must cough up $3,200 and, hopefully, 
get back to its correct channel.   
 
Licensee fined for using wrong location – Broad-
casting on the wrong channel is not the only way you can 
get fried by the Feds.  Broadcasting from the wrong loca-
tion, with the wrong antenna, and without EAS gear will 
also get you onto the hot seat tout de suite.  A licensee on 
Long Island, New York, found out the hard way that 
such a mistake can cost $15,200 in fines. 
 
A broadcaster in the spectrum-congested NYC region 
called the FCC to complain that he was receiving inter-
ference from TV Channel 32.  The FCC looked into the 
matter and determined that a licensee on Channel 32 on 
eastern Long Island might be the source of the problem.  
The G-men showed up to have a look-see at the station 
and found several items which piqued their interest.  
 
Paramount among the problems was a transmitter which 
was not where it was supposed to be.  The FCC agents 
determined that the actual coordinates of the station 
were different (by 737 feet) from those on its FCC appli-
cations.  The station blamed the error on its landlord 
and told the FCC that its lease had listed the wrong coor-

dinates.  As we have observed here before, the FCC does-
n’t buy that excuse in this day of widely (and inexpen-
sively) available GPS equipment.   
 
Being in the wrong place was not the station’s only prob-
lem.  The FCC agents had a look at the antenna system 
and found a SIRA model single panel directional an-
tenna with a narrow single lobe radiation pattern.  It 
should come as no surprise that the strongest signals 
were directed at the heavily populated areas west of the 
transmitter, including Manhattan.  What might be a sur-
prise is that the station was authorized to use a 4-bay 
MCI directional antenna with a narrow cardioid pattern.  

Although swapping out a carburetor from a 
Pontiac with one from an Oldsmobile may 

be acceptable in the world of auto re-
pairs, swapping out antennae (and not 
telling the FCC) is frowned upon by the 
government unless the two units are 
essentially identical – and you may 
correctly assume that the licensed Sira 
single panel was not all that identical to 

the 4-bay MCI directional.  So much so 
that the agents shut the station down.  
 
While they were on site, the FCC agents 

also noticed that the station had no EAS 
equipment.  Add that to the tab, too.  In the 
end, the FCC sent the station a $19,000 bill 
for its violations.  However, the station 
asked for, and got, the first-time-offender 
20% discount.  Bottom line:  the station 
owes $15,200 to Uncle Sam. 
 
Late Fee for Ownership Report/
public file violations - $10,000 – A 

non-commercial FM station owned by a school in New 
Hampshire will be having to rattle its fund-raising tam-
bourine a boatload to pay its $10,000 non-fine to the 
FCC.  The payment, which was part of a negotiated set-
tlement, is for failing to properly maintain the station’s 
public file and for failing to file an ownership report with 
the FCC.   
 
The school’s failures came to light when the station filed 
its renewal.  As station staff went through the checklist 
of items in its public file, they noticed that a copy of their 
2007 ownership report was missing.  As they looked for 
a copy elsewhere, they finally concluded that the report 
was never filed.  The station dutifully reported to the 
FCC that the report was missing – a fact which any FCC 
staff person or member of the public could also have 
discovered using the FCC’s interactive database. 
 
The FCC entered into a settlement agreement with the 
station and the FCC chose not to pursue any enforce-
ment action against the station.  This kindness from the 
FCC only came after the station (a) agreed to make a 
$10,000 “voluntary” contribution to Uncle Sam, and (b) 
adopted a compliance procedure program to ensure that 
the FCC rules were not overlooked again. 

March, 2010 Page 3 MEMORANDUM TO CLIENTS 

Focus on 
FCC Fines  

By R.J. Quianzon 
quianzon@fhhlaw.com 

703-812-0424 



Page 4 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

A  group consisting of some of the major mul-
tichannel video program distributors (MVPDs) 

has run to the Commission asking for changes in the 
retransmission consent rules. The group – for conven-
ience, let’s refer to them collectively as “Big Cable”, 
although they include (in addition to major cable op-
erators) non-cablers DirecTV, Dish, a couple of phone 
companies, and even some supposedly independent 
advocacy/think tank groups – is concerned that Big 
Cable’s ability to call the shots when it comes to car-
riage of broadcast signals has gone away, and Big Ca-
ble understandably wants it back. Who wouldn’t? 
 
In a Petition for Rulemaking, Big Cable declares that 
the retransmission consent system is “broken”.  Not 
surprisingly, Big Cable had this particular 
epiphany immediately after several very 
public sets of carriage negotiations in 
which, e.g., Fox and ABC demonstrated 
their negotiating acumen, and clout, in 
facing down some very major cable opera-
tors.  Who “won” or who “lost” those ne-
gotiations is, of course, a matter of opin-
ion and spin. But Big Cable is now urging 
the FCC to impose a mandatory arbitra-
tion process and to require that MVPDs continue to 
carry stations when parties can’t reach a deal. 
 
Way back when, in the misty eons of time prior to the 
Cable Act of 1992, broadcast stations got carried on 
cable systems pursuant to the “must-carry” rules. In 
rough terms, the cable systems had to carry local sta-
tions, and broadcasters had to allow such carriage. But 
with the 1992 Act, Congress started to coax the players 
into a more market-oriented arrangement. In addition 
to must-carry (which remained in place as an alterna-
tive), broadcast carriage could be agreed-to through 
“retransmission consent” arrangements privately ne-
gotiated between TV station and cable operator. The 
broadcaster had to elect which approach it would take 
in advance of the relevant three-year term. Those 
electing retransmission consent (or “retrans”, to the 
cognoscenti) were then left to cut whatever deal they 
could. 
 
The advantage to the broadcaster was that, if it could 
negotiate a favorable deal under retrans, it could get 
compensation for carriage that, under must-carry, it 
was giving up for free. The downside, of course, was 
that a broadcaster electing retrans and then unable to 
tie down a deal risked losing out on any carriage dur-
ing the three-year term.  Bummer. (All parties to re-
trans negotiations were, and still are, required to deal 
in good faith. While accusing the other side of acting in 

bad faith is a standard ploy, to date such claims have 
not moved the Commission to interject itself into re-
trans dealings.  Basically, it’s beyond difficult to estab-
lish that the other guy is negotiating in bad faith – and 
in its petition Big Cable pretty much concedes as 
much.) 
 
In the early rounds, the cable companies held most, if 
not all, of the cards. Since they were all monopolies in 
their respective areas, they could avail themselves – 
usually successfully – of the tried-and-true negotiation 
position of “my way or the highway”. Broadcasters 
electing retrans usually ended up getting access to one 
or more additional cable channels and maybe some 
advertising avails and the like – whatever scraps the 

cable company chose to leave on the table 
– but no cash payments for their pro-
gramming. 
 
Then a funny thing happened over the 
course of the last 18 years or 
so. Competition crept into the MVPD in-
dustry, through satellite services (i.e., 
DirecTV and Dish) and telephone com-
pany offerings like FIOS. And while 200+ 

channels of non-broadcast programming may sound 
tempting, the viewing public still demonstrated an 
abiding affection for local TV stations. This happy con-
fluence of trends was good news for broadcasters. Not 
so much for Big Cable. 
 
Fast forward to New Year’s Eve, 2009, when a negoti-
ating impasse between Fox and Time-Warner (one of 
the Big Cable team) splashed across the headlines and 
threatened to deprive millions of viewers of Fox’s New 
Years Day programming (can you spell “BCS”?).  A 
couple of months later, ABC went mano-a-mano with 
Cablevision in the NYC market, cutting off carriage of 
the Oscars® for the first 13 minutes of the show before 
a deal was struck and the show went on. 
 
And two days after the Oscars® face-off, who shows 
up at the FCC but Big Cable, petition for rulemaking in 
hand. 
 
According to Big Cable, the retrans system has unduly 
favored broadcasters from Day One. The only reason 
Congress adopted the retransmission consent/must 
carry regime, so their story goes, was to prevent then-
dominant cable systems from undermining free over-
the-air broadcasting by exercising the market power 
that their monopoly positions afforded cable opera-
tors.  They seem to think that, because broadcasters 

(Continued on page 14) 

Retransmission In Transition?  

Major MVPDs Propose Overhaul  
of Retransmission Consent Process 

By Harry Cole 
Dan Kirkpatrick 

Jeffrey J. Gee 
 

According to the  
petition, the retrans 
system has unduly 

favored broadcasters 
from Day One.  



March, 2010 Page 5 MEMORANDUM TO CLIENTS 

T he U.S. Court of Appeals for the D.C. Circuit has af-
firmed the 2007 extension of the Commission’s pro-

hibition against exclusivity arrangements between cable 
operators and cable-affiliated programming net-
works. But the likelihood of that prohibition staying on 
the shelves beyond its current sell-by date (i.e., 2012) is 
dubious. 
 
For more than 15 years the FCC has prohibited exclusive 
contracts between cable operators and cable-affiliated 
programming networks. The prohibition was triggered by 
the Cable Act of 1992, which reflected Congressional con-
cern about cable’s monopolistic position in the realm of 
multichannel video programming distributors 
(MVPDs).  But Congress was not inclined to let the FCC 
engrave the prohibition in stone.  Au contraire, Congress 
included a sunset provision essentially caus-
ing the ban to go away automatically in ten 
years unless the FCC made an affirmative 
finding that the prohibition continued to be 
necessary to protect competition and diver-
sity.  In 2002 the Commission made such a 
finding, leaving the prohibition on the books 
for another five years. And in 2007, when 
that extension ran out, the Commission re-
newed it for another five years. 
 
That’s when Cablevision and Comcast, two of 
the biggest MVPDs, asked the Circuit to review the 
ban. In their view, the increasingly competitive MVPD 
market – now populated by such nouveaux arrivés as 
satellite TV providers DirecTV and Dish, not to mention 
telephone companies using their networks to deliver more 
than phone service – undercut the concerns that gave rise 
to the ban back in the days of the first President Bush. 
 
By a 2-1 decision, the Circuit panel upheld the FCC.  But 
in so doing, it gave the cable petitioners reason to believe 
that the prohibition won’t be around a whole lot longer. 
 
The majority opinion, written by Judge David Sentelle 
(with Judge Thomas Griffith joining him), relied on a 
standard statutory analysis of the FCC’s decision, an ap-
proach in which the Court accords a boatload of deference 
to the agency. As usually happens when the Court takes 
that deferential tack, the FCC got the benefit of the doubt: 
the majority held that the Commission was not unreason-
able in its conclusion that the prohibition is still justified, 
even though a different panel of the Court had, in an un-
related case decided last August, reached a seemingly in-
consistent conclusion that “[c]able operators [ . . . ] no 
longer have the bottleneck power over programming that 
concerned the Congress in 1992.”  
 

But the victory may not comfort the Commission (or oth-
ers supporting the prohibition) much.  The majority 
wrapped up its opinion by observing that “[w]e expect 
that if the [MVPD] market continues to evolve at such a 
rapid pace, the Commission will soon be able to conclude 
that the exclusivity prohibition is no longer necessary to 
preserve and protect competition and diversity in the dis-
tribution of video programming.”  In other words, while 
the Court was willing to give the FCC a pass this time 
around, the Commission shouldn’t necessarily count on 
similar treatment the next time around. 
 
An interesting aspect of the majority opinion is that it 
rejected the cable petitioners’ claims that, rather than the 
lenient, deferential statutory standard of review invoked 
by the majority, a more rigorous, less-agency-friendly 

First Amendment standard should apply be-
cause the cable operators’ First Amendment 
rights were (according to the petitioners, at 
least) at stake. The majority declined to con-
sider any First Amendment arguments be-
cause, according to Sentelle, the cable guys 
didn’t raise them.  
 
That was news to Judge Brett Kavanaugh, 
whose 29-page dissent – not quite twice as 
long as the majority opinion – relied heavily 
on First Amendment analysis to reach the 

conclusion that the FCC’s prohibition is unconstitu-
tional.  In the majority’s view, the cable petitioners never 
squarely argued that theirs was a First Amendment at-
tack, and (according to the majority) the Court should not 
be in the business of deciding issues of constitutionality 
which the petitioner did not “set forth as an issue in the 
case and to which it refers only obliquely.”  [Important 
practice tip: If you plan to argue a constitutional issue, 
be sure to refer to the Constitution in your Statement of 
Issues.]  In fairness, while Kavanaugh made a big effort to 
“tease out” (in Sentelle’s words) enough constitutional 
references in the petitioner’s briefs to cobble together an 
argument, it does appear that the cable guys declined to 
present the constitutional issue as such. 
 
While the cable petitioners may take considerable com-
fort from Judge Kavanaugh’s  constitutional analysis, 
even he had to acknowledge that “the First Amendment 
rights of a Cablevision or ESPN do not tug at the free 
speech heartstrings in the same way as the iconic political 
protester who lies at the core of the First Amend-
ment.”  Ouch. 
 
Next stop? The ball is in Cablevision/Comcast’s 
court. They could sit back and wait for the current exten-

(Continued on page 17) 

In the majority’s 
view, the cable  

petitioners never 
squarely argued 
that theirs was a 
First Amendment 

attack. 

Split Circuit panel sidesteps constitutional argument 

Cable Programming Exclusivity Ban  
Dodges The Appellate Bullet . . . This Time  

By Harry Cole 
cole@fhhlaw.com 

703-812-0483  



Page 6 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

S ocial media.  All those irresistible Internet-based 
time vampires that allow everyday people to in-

teract with a vast universe of friends and strangers in 
nearly infinite ways, personal and professional, im-
portant and trivial, worthwhile and worthless.  Face-
book.  Twitter.  LinkedIn.  The blogosphere (yes, in-
cluding – but never never limited to – 
www.commlawblog.com). Wiki. YouTube. And so on, 
and so on, and scooby dooby dooby. 
 
So you’re a businessperson, and your employees have 
company computers, and maybe even company 
phones, with Internet access. Do you let them use 
social media on your time and gear? Should you? 
 
Pop quiz to help answer the first ques-
tion: How many of your employees do 
you think are looking at their Facebook 
pages right now?  Good guess.  Now walk 
down the hallways and see if you can 
catch any of them in the act.  Go ahead, 
we’ll wait. We expect that, unless your 
guess was “probably all of them”, you 
were way off.  Because they’re doing it – if not Face-
book, then some other kindred site. You know it, even 
if you don’t like it or want to admit it. 
 
The deal is that, like it or not, your employees are 
social networking in some form. They may be doing it 
at home. They may be doing it at work. They may be 
doing it for work. No matter how, where or why, you 
and your business are at risk when your personnel 
and equipment are used for non-business activities on
-line. 
 
That brings us to the Big Question: what are you go-
ing to do about it? 
 
The answer clearly has to be “something”. “How 
much” depends on several factors, including your 
type of business, your desired business environment, 
and whether you actively employ social networking as 
part of your business development and operations.   
 
At an unrealistic extreme, of course, you could try to 
ban social media use at work altogether – if you really 
relish creating considerable disgruntlement on the 
part of your staff while undertaking herculean (and 
likely impossible) enforcement efforts.  
 
A more realistic approach is to promote and enforce 
responsible use.  That’s where we come in.  

If you don’t have strong policies relating to social me-
dia as part of your employee code of conduct or em-
ployee handbook, you’re opening yourself up to po-
tential liability from a wide variety of possible scenar-
ios. We can help prepare policies governing your em-
ployees’ use of social media as it affects, or could af-
fect, your business.  
 
Such policies can take many forms. They can be addi-
tions to existing employee handbooks or codes of con-
duct. Alternatively, they can comprise an entirely new 
stand-alone set of supplemental rules specifically ap-
plicable to social media use. 
 

However you choose to impose them, a 
primary goal of such rules is to put you in 
a position to effectively punish violations 
through various measures – up to and 
including termination of the employee in 
extreme circumstances.  But while en-
forcement is a key element, it is impor-
tant to recognize that social media are a 
part of the current cultural landscape, in 

and out of the office. As a result, the tone, content and 
prohibitions of this code of conduct can influence not 
only your employees’ views of you, but also the 
world’s view of your business.  So even though, as an 
employer, you have every right to tell your employees 
that use of social media on company time is verboten, 
do you really need, or want, to be that extreme? After 
all, a happy employee is a productive employee, 
right? While loss of productivity is a key concern, a 
quick Facebook break between projects can often be 
more helpful than harmful. Shoot, I’ve checked my 
Facebook page and updated my status twice since I 
started this article . . . . 
 
But quick breaks become long breaks and long breaks 
become complete time-sucks before you know it. How 
can you regulate such use to prevent the occasional 
trickle from becoming a flood? 
 
Or suppose that, during one of those breaks, an em-
ployee uses a company computer to post something 
somewhere that exposes you to legal liability – defa-
mation, maybe, or copyright/trademark infringe-
ment. Worse yet, that employee is – or at least seems 
to be – speaking for the company because you told 
him or her to do so as a means of promoting your 
company, its products or its services. Before you 
know it, you’re being sued.  

(Continued on page 7) 

An employer’s guide to potential problems 

Coping With Social Media  
In The Workplace  

By Kevin Goldberg  
goldberg@fhhlaw.com 

703-812-0462 

Do you let your  
employees use social 
media on your time 

and gear?  
Should you? 



March, 2010 Page 7 MEMORANDUM TO CLIENTS 

 
While it’s impossible to protect against every 
imaginable problem, a good policy will be de-

signed to: 
 
Define the allowable use of social media on 
company time or from company equipment. To 
what extent, if any, is it allowed? If your business is ac-
tively using social media to promote itself, who is al-
lowed to speak for the company through these media, 
who is overseeing those people, and what are the pre-
scribed processes? How do you respond to requests for 
information received through social media? What pro-
cedures are in place to vet official company statements?  
 
Minimize the likelihood that employee state-
ments are imputed to the company.   Due to the 
prevalence of social media, Internet postings now have 
the real world impact of a face-to-face statement.  Even 
if an employee is not officially speaking 
for the company, he or she may be identi-
fiable as a company employee and that 
could cause big problems for you in sev-
eral areas, including: 
 
# Harassment, sexual or otherwise, (a) 

of one employee by another, or worse 
yet, (b) of a subordinate by a supervi-
sor. Remember – innocent banter can 
turn into real harassment pretty 
quickly, especially in the two-
dimensional/written word world of the Internet, 
where an effective Sarcasm Detection Filter has yet 
to be developed.  

 
# Liability for unauthorized disclosure of trade se-

crets, confidential or other proprietary information. 
 
# Defamation, invasion of privacy or other reputa-

tional torts. 
 
# Copyright or Trademark Infringement.  
 
# Violations of the FTC's new guidelines concerning 

testimonials. 
 
Protect your company’s brand or image and 
relationships with affiliates, clients and adversaries 
against harm generated through employee statements 
on the web. At the very least, you need a general “good 
judgment provision”. But you may want, or need, to go 
further, reminding employees that, when they speak 
publicly, they should not do so in a way that disparages 
your company, its trademarks or brand names (by, e.g., 
publicly venting internal problems or frustrations).  You 
may also want to encourage them to keep their personal 
politics, religious views, and other proclivities or inter-
ests out of the online workplace, just as they do in the 
physical workspace (especially those photos you or 
friends have posted to Facebook).  Ditto for statements 

about customers, clients competitors, and the like. 
(Which reminds us – Employees should also notify su-
periors if they see disparaging statements about the 
company, whether of internal or external origin.) 
 
Remind your employees that their use of com-
pany equipment comes with a diminished ex-
pectation of privacy.  You have the right to review 
every piece of information that travels across your com-
puter system. You don’t need their permission to do it.   
 
The policy should both apply to current em-
ployees and explicitly survive termination of 
the employee-employer relationship, especially 
with regard to disparaging or damaging statements 
(which may require a social media-specific confidential-
ity provision in your separation agreements).  
 
Sensitize employees to the problems which can 
arise from providing on-line recommendations 

for current or former coworkers in, e.g., 
their LinkedIn profiles. Employees need 
to realize that, even when such comments 
amount to just a quick line or two, such 
shout-outs can be deemed formal state-
ments. Does that carry the weight of a 
formal letter of recommendation?  Proba-
bly not. Could it carry the imprimatur of 
an official company statement?  Perhaps. 
The temptation to make a negative state-
ment about a former employee should 
definitely be resisted, as it can lead to alle-
gations of wrongful termination or inten-

tional interference with prospective business contracts 
(not to mention defamation). 
 
Guide your hiring policies and procedures. 
Companies increasingly mine the Internet for informa-
tion about potential hires and their character. It can be 
very useful, but it can also expose you to lawsuits if it 
can be shown that you used social media to discriminate 
against a particular person on a “protected class” basis, 
such as race, age, religion, sexual orientation, etc. We 
can show you how to create a system for reviewing so-
cial media that allows you to maximize your knowledge 
but minimize your liability. 
 
Again, these are just some of the major issues you’re 
facing in this brave new world. There are many ways to 
attack them. We’re happy to work with you in planning 
and implementing that attack. Apart from drafting or 
redrafting employee handbooks or codes of conduct, we 
can help create an enforcement plan and supplement 
your efforts with in-house seminars or Internet-based 
webinars to explain to employees and bosses alike the 
ways in which social media, even unintentionally, can 
endanger your business. 
 
Until then, don’t forget to subscribe to 
www.commlawblog. You can also become a fan on Face-
book and follow us on Twitter! 

(Continued from page 6) 

Innocent banter can 
turn into real  

harassment quickly, 
especially in the world 
of the Internet, where 
an effective Sarcasm 

Detection Filter has yet 
to be developed. 



Page 8 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

I t’s been 35 years since any new permanent commonly
-owned newspaper/broadcast combinations could be 

created in any given U.S. market. But that may now 
change – the U.S. Court of Appeals for the Third Circuit 
has lifted its stay of the FCC’s 2007 decision relaxing 
that ban, although exactly when any changes may be 
realized is still up in the air. 
 
The newspaper/broadcast cross-ownership prohibition 
was put in place in 1975 – during the Wiley Commission 
(for those of you with long memories) – out of concern 
that such combos would unduly dominate local me-
dia. In 2003, as part of its controversial ownership pro-
ceeding, the Powell Commission decided to relax the 
cross-ownership ban along with a variety of limits on 
common ownership. But before anybody 
could take advantage of the relaxation, the 
whole package of revisions – including the 
relaxation of the newspaper/broadcast cross-
ownership ban – got appealed to the Third 
Circuit in the now famous Prometheus Radio 
Project case.  And while the appeal was pend-
ing, the Third Circuit stayed the effectiveness 
of the proposed rule changes.  
 
In 2004 the Court upheld the Commission’s 
determination that an absolute ban on news-
paper/broadcast cross-ownership was not warranted . . . 
BUT the Court disagreed with the way the FCC proposed 
to loosen the reins. So the Court remanded the decision 
back to the Commission for further proceedings. And in 
the meantime, the stay remained in effect – meaning 
that the 1975 rules still ruled. 
 
In 2006 the Martin Commission again took up the me-
dia ownership rules (as Congress had told it to).  And 
after still more hearings and droves of public comments, 
in 2008 out came a decision adopting a somewhat re-
vised version of the 2003 newspaper/broadcast cross-
ownership approach. Under the 2008 approach (as had 
been the case with the 2003 revision), the absolute ban 
from 1975 was gone. But now, combinations of a single 
broadcast station and a single daily newspaper in the top 
20 television markets would be allowed, as long as (a) 
the television station was not ranked in the top four, and 
(b) a sufficient number of independent “major media 
voices” would remain in the market.  In markets below 
the top 20, the Commission retained the ban, but set out 
a four-factor test that it would consider in granting waiv-
ers.  
 
Not surprisingly, the FCC’s 2008 Order was appealed, 
ending up in the Third Circuit again. And sure enough, 
the Third Circuit promptly continued its stay of the 
FCC’s new rule changes. While the appeal was pending, 

the leadership of the FCC changed, and the new Gena-
chowski Commission notified the Court that the 2008 
decision no longer necessarily reflected the views of a 
majority of the current Commissioners.  It asked the 
Court to continue the stay – and to hold the substantive 
appeal in abeyance – while the Commission addressed 
petitions for reconsideration of the 2008 decision and 
began its next statutorily required quadrennial review of 
its media ownership rules. 
 
Three times in the past year the Third Circuit asked the 
FCC and the other parties to the case to update the Court 
on the status of those proceedings at the Commis-
sion.  In its last such request (in December, 2009), the 
Court indicated some impatience with the lack of appar-

ent progress: the Court expanded its previous 
request to ask why the stay shouldn’t be lifted 
and why the Court shouldn’t proceed to hear 
the case. The Commission responded that the 
Court really ought to wait until the conclusion 
of the 2010 quadrennial review.  It appears 
that the Court was not convinced.  
 
In a very brief Order, the Court has now lifted 
the stay, and established a briefing schedule 
for the remainder of the case. With initial 
briefs now due on May 17, and the overall 

briefing cycle set to wrap up by July 1 (barring any inter-
vening interruptions), things are likely to move reasona-
bly quickly.  
 
In the interim, the 2008 changes to the newspaper/
broadcast cross-ownership rule will go into effect, fi-
nally. But bear in mind that the current Commission has 
already made clear that it does not approve of those 
2008 changes.  Moreover, until the Third Circuit issues 
its decision on the merits of the pending appeals, the 
longevity of those changes is still very much an open 
question. (Recall that, in its 2004 opinion, the Third 
Circuit gave the thumbs up to relaxing the cross-
ownership ban as a general matter, but at the same time 
gave the thumbs down to the mechanics of precisely how 
the FCC proposed to do the relaxing.) So the impact of 
the Third Circuit’s lifting of the stay is likely to be mini-
mal for almost everybody, at least for now. (The techni-
cal effectiveness of the 2008 changes will put some bur-
dens on a limited number of parties to the appeal, but 
they are by far the exception, not the rule.) 
 
Interestingly, the FCC had already scheduled its next 
public workshop in the media ownership proceeding – a 
forum titled Newspaper/Broadcast Cross-Ownership 
Impact on Competition and Diversity in the Media Mar-
ketplace – for April 20. With the stay now lifted, that get
-together could prove entertaining. 

Court lifts seven-year-old stay 
Newspapers And Broadcasting:  

A Match Made In The Third Circuit?  
By Dan Kirkpatrick 

kirkpatrick@fhhlaw.com  
703-812-0432 

The impact of the 
Third Circuit’s  

lifting of the stay is 
likely to be  

minimal for almost 
everybody, at least 

for now. 



March, 2010 Page 9 MEMORANDUM TO CLIENTS 

F or all you early risers who are hooked on AM radio 
(and, really, who isn’t?), good news!  The FCC has 

invited comments on a proposal that would permit the 
early commencement of Presunrise Service (PSR) by 
Class D and certain Class B Channels. 
 
Generally, Class D and Class B Channels operating on 
Regional Channels are not allowed to crank 
themselves up to full daytime power prior to 
sunrise.  Recognizing the hardship that this 
creates for many stations, particularly in 
winter months when sunrise occurs late 
(e.g., after 7:00 a.m.), the Commission estab-
lished the PSR authorization that permits 
some power increases (up to 500 watts into 
their daytime transmission facilities) uni-
formly at 6:00 a.m. regardless of when local 
sunrise occurs.  Before 6:00, though, they’re 
still stuck with way low power.  (Class D AM 
stations, for example, typically can’t exceed 100 watts.) 
 
Now comes Richard F. Arsenault, with a petition for 
rulemaking.  His idea: let AM stations on Regional Chan-
nels commence PSR operation at 5:00 a.m. locally, 
rather than 6:00.  He argues that these stations are at a 
substantial competitive disadvantage during morning 
drive-time hours, which typically begins between 5:00 
a.m. and 5:30 a.m. in most areas.  He suggests – and it’s 
hard to contradict him on this – that most listeners who 
have to wake up by, say, 5:30 won’t set their clock radios 
to such regional AM stations because those stations’ sig-

nals are not receivable at that time.  And the same goes 
for car radio pre-sets: if the commuter is on the road 
before 6:00 a.m., it’s unlikely that he or she will try to 
tune into an AM still operating with a lame nighttime 
signal. 
 
To remedy this situation, Arsenault proposes simply that 

the Commission permit Class D and Class B 
stations operating on Regional Channels to 
commence operations at 5:00 a.m. under 
PSR authority with up to 500 watts.  He pro-
vides supporting calculations that indicate 
that his proposal could benefit as many as 
2,063 Class D and Class B stations, and he 
avers that there will be no international con-
siderations raised by the extension of PSR 
authority under these limited circumstances. 
 
Whether – and if so, to what extent – the 

proposed change might cause new objectionable inter-
ference to other co-channel stations is not clear.  The 
Petition lacks any detailed engineering showing on that 
point.  The Commission will likely have to address 
whether improving the lots of Class B and D stations on 
Regional Channels during the 5:00 – 6:00 a.m. period 
outweighs any increase in interference that such ex-
tended operation might cause. 
 
Without indicating whether or not it favors the proposal, 
the Commission has invited comments on it.   Comments 
are due by April 26. 

If it’s March, the NAB must be just around the corner.  And sure enough, 
a phalanx of FHHers is shaping up for the trek to Sin City for the big do.  
Keep your eyes peeled for Paul Feldman, both Franks (Jazzo and 
Montero), Jeff Gee, Scott Johnson, Michelle McClure, Lee 

Petro, Davina Sashkin, Kathleen Victory and Howard Weiss.  Frank J will be on the “Regulation: 
You Want Me To Do What?” panel on Monday, April 12 (2:30 – 4:00 p.m.), along with Media Bureau Chief 

Bill Lake, FCC General Counsel Austin Schlick, and NAB GC Jane Mago.  And once that breaks up, you can 
scoot over to Paul’s presentation on Net Neutrality, at 5:15 p.m. the same day.  Peter will be on-site from April 11-15, 
helping CTB Networks present their new technology for using TV ancillary capacity for broadband service – but then, 
on April 15, he’ll be on a Broadcast Education Association panel. 
 
On April 22, Scott will conduct a Political Broadcast Law Seminar (co-sponsored by the Alabama Broadcasters Asso-
ciation) in Birmingham, Alabama, along with Bobby Baker, Assistant Chief of the Media Bureau’s Policy Division. 
 
On May 14-16, Peter and Kathleen will be attending the National Translator Association Convention in Reno. 
 
FHH all over the place this month.  Paul Feldman, Bob Gurss and Dan Kirkpatrick were all quoted in Comm 
Daily.  Schweet, but not schweet enough – because so was Peter Tannenwald, twice, and Kevin Goldberg got 
good quote in Comm Daily plus good link on welovedc.com.  But if you’re thinking Media Darling, think again.  Com-
ing up fast on the outside and leading down the stretch is Harry Cole, with four (count ‘em, four) Comm Daily 
quotes, plus a link in the weekly newsletter of the Traffic Directors Guild of America, plus (will it never end?) his own 
featured Cole’s Law column in Radio World.  OK, Harry, take a lap and we’ll meet you in Victory Lane for the presen-
tation – you’re our Media Darling of the Month!  

FHH - On the Job,  
On the Go 

Pre-sunrise relief proposed for certain AM’s 

Higher AM Power In The Early AM Hour? 
By Lee G. Petro 

petro@fhhlaw.com 
703-812-0453 

The proposal:  
Permit Class D and 
Class B AM stations 

operating on  
Regional Channels 
to commence PSR 

operations  
at 5:00 a.m.    



Page 10 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

T he FCC’s Enforcement Bureau has dropped two no-
tices of apparent liability (NALs, in the vernacular) 

– each to the tune of $15,000 – on Birach Broadcasting 
Corporation (BBC).  According to the NALs, BBC im-
properly handed control of its two Michigan AM stations 
over to the stations’ respective time brokers. The FCC 
also dinged BBC for failing to staff each station’s main 
studio with a BBC managerial employee and a BBC staff-
level employee.  (Links to the NALs are available on our 
blog – www.commlawblog.com.)  If you’re a licensee 
with one or more stations LMA’d out to other folks, it 
would be worth your time to check them out. 
 
BBC’s trouble began in April, 2005, when FCC agents 
inspected the two stations, one in Zeeland, 
the other in nearby Rockford. According to 
the NALs, no BBC employees were present at 
either station.  Instead, non-owners were 
there pumping out their own programming 
with no formal time brokerage agreement 
(TBA, a/k/a LMA) in sight at either sta-
tion.  Perhaps thinking, incorrectly, that he 
was helping BBC out, one programmer told 
the inspectors that the station was being op-
erated on BBC’s behalf “pursuant to a 
‘handshake’” TBA.) 
 
Possibly disturbed by the situation, the Bureau fired off 
a Letter of Inquiry (LOI) to BBC. (Actually, the Bureau 
could not have been that disturbed, since it took them 
not quite two years from the date of the inspections to 
get the LOI out the door.)  The LOI asked BBC to cough 
up any written TBAs it had. In response, BBC provided 
nothing entitled “Time Brokerage Agreement”, just some 
invoices signed by BBC and the programmers – one of 
which specified that the “Customer is responsible for 
any legal problem caused to the Station” – but no TBAs.  
 
As to main studio staffing, BBC said its owner was re-
sponsible for operation of the stations.  But according to 
the FCC’s records, that gentleman’s business address 
was roughly two hours away from the stations. Wouldn’t 
that, um, impair his ability to run them? No problem, 
said BBC’s counsel: given the state of technology, station 
operations can be supervised remotely.  Be that as it 
may, though, BBC advised the Bureau that, after the 
inspections, BBC had hired a management-level em-
ployee to work half-time at WMFN and half-time at 
WMJH.   
 
The Bureau was not favorably impressed with BBC’s 

response to the LOI.  (But, again, the Bureau could not 
have been that unfavorably impressed, since nearly 
three years passed between BBC’s response and issuance 
of the NALs.) 
 
According to the NALs, BBC essentially admits that, 
prior to the LOI, the time brokers: provided the pro-
gramming the stations’ aired; paid the salaries and 
wages of the personnel who operated the stations; han-
dled the marketing and finances at the stations; and 
bore sole responsibility for ensuring compliance with 
various FCC requirements (like maintenance of the pub-
lic inspection files and performance of EAS tests). BBC, 
for its part, was responsible for the maintenance of each 

station’s physical plant.  
 
The lack of any formal TBA didn’t help mat-
ters, since (according to the Bureau) Commis-
sion rules technically require each TBA to be 
in writing (and kept in the station’s public 
inspection file, to boot).  Plus, any TBA is sup-
posed to reflect that the licensee has ultimate 
authority over the operation of the station, 
including specifically control over station fi-
nances, personnel and programming. The 
absence of formal TBAs undercut BBC’s as-

sertion that de facto control of the station had not 
passed to the programmers. 
 
Regarding station staffing, the Bureau cited the policy, 
established nearly 20 years ago, that a licensee must, “at 
a minimum, maintain full-time managerial and full-time 
staff personnel” at the main studio. So BBC’s arrange-
ment – which amounted to a single licensee rep splitting 
his time, long distance, between two non-co-located sta-
tions – fell about three full-time employees short. 
 
The thrust of the Commission’s TBA and main studio 
policies is that the licensee must be in a position at any 
time to take over the station’s reins. Even when a full-
time TBA is in place, the licensee must be a presence, “a 
stand-alone entity”, at the station, ready to run the op-
eration. This concept may occasionally be overlooked by 
a licensee who, having arranged for a TBA, suddenly 
feels free of responsibility for station operation.  As 
BBC’s experience demonstrates, any such sense of free-
dom is a dangerous illusion. 
 
How dangerous? Well, in BBC’s case, the initial price tag 
set in the NALs is a total of $30K, in addition to which 

(Continued on page 11) 

Absentee Licensee + Absent TBAs = $30K Fine  
 

Bureau Whacks Licensee For Abdication Of Control 
 

By Matthew M. McCormick  
mccormick@fhhlaw.com 

703-812-0438 

Any TBA is  
supposed to reflect 

that the licensee 
has ultimate  

authority over the 
operation of the 

station. 



March, 2010 Page 11 MEMORANDUM TO CLIENTS 

I n the latest of a growing line of cases, the Commis-
sion’s Media Bureau has approved a multi-level oper-

ating arrangement permitting two stations in the same 
DMA to merge aspects of their operations in ways which 
bump up against – but apparently don’t violate 
(according to the Bureau) – the Commission’s duopoly 
rule. 
 
The case involved two stations (we’ll call them Station A 
and Station B) in the Corpus Christi, Texas market.  
Common ownership of both stations would be barred by 
the duopoly rule, but the two licensees per-
ceived considerable potential benefits if the 
two stations’ operations were conjoined in 
certain respects.  And as often is the case, 
where there’s a will, there’s a way. 
 
Station A agreed to sell its licenses, network 
affiliation and syndication agreements, and 
certain equipment and leases to a third party 
(“the New Guy”).  At the same time, Station A 
entered into a separate agreement to sell 
Station A’s real property, certain other equip-
ment, and additional assets to the owner of Station B.  
Station B and the New Guy also entered into a series of 
ten-year operating agreements, including a Shared Ser-
vices Agreement (SSA), a Joint Sales Agreement (JSA), 
an Option Agreement and an Equipment Lease Agree-
ment – but while the proposed sale of Station A was 
pending before the Bureau, the New Guy assigned those 
agreements to Station A.  Additionally, Station B agreed 
to guarantee a bank loan for the New Guy. 
 
Station A and Station B put the SSA, JSA and Lease 
Agreement into effect immediately, without waiting for 
FCC approval.  The net result was that significant ele-
ments of Station A’s operation became subject to sub-
stantial input, if not control, by Station B.  For example, 
under the SSA, Station B provides newscasts (up to 15% 
of the station’s programming) and Station A pays Station 
B a monthly fee of $100,000.  Under the JSA, Station B 
sells all of Station A’s commercial time and sets ad rates 

for Station A. 
 
Needless to say, this arrangement attracted the atten-
tion, and aggressive opposition, of a competitor in the 
Corpus market.  Alarmed that the arrangement would 
apparently give 50% of the ad revenues in the market to 
Station B, the competitor challenged the arrangement as 
a de facto duopoly and an unauthorized transfer of con-
trol.  The Commission’s staff ruled otherwise. 
 
According to the staff, these kinds of arrangements have 

been approved in the past and have not been 
held to constitute transfers of control to Sta-
tion B.  As the staff read them, the parties’ 
various agreements made clear that the licen-
see of Station A retained ultimate control over 
that station’s newscasts and all programming 
decisions, as well as employees, and that the 
New Guy would inherit that control at closing. 
 
The staff was not disturbed by the fact that 
physical assets would be sold to a buyer (i.e., 
Station B) other than the proposed assignee of 

Station A (i.e., the New Guy).  Nor was the fact that the 
option price (in the option agreement between Station B 
and the New Guy) was a mere $10.  The interests con-
veyed were not attributable under prior decisions and 
did not violate the so-called EDP (“equity plus debt”) 
limit of 33% of total assets.  The guarantee of debt and 
the option were not attributable under the FCC’s rules. 
 
In the new digital Internet world, televisions’ non-
broadcast competitors are able to form combinations 
without regulation, while the FCC’s duopoly and attribu-
tion rules shackle television combinations in a manner 
divorced from reality.  It is therefore inevitable that TV 
stations will resort to elaborate arrangements like the 
Corpus Christi deal in order to survive.  This case pro-
vides a road map for creating such arrangements and 
should be read carefully for that purpose.  It’s a brave 
new world for sure. 

Bureau blesses SSA/JSA/Option arrangement 

Dealing With Duopoly  
Getting All The Pieces To Fit 

By Howard M. Weiss 
weiss@fhhlaw.com 

703-812-0414 

BBC must report within 60 days regarding its 
steps to bring its stations back into compliance 
with the FCC’s requirements. If BBC does not 

fully reassert control over the stations, the Bureau omi-
nously assures that further sanctions – including, possi-
bly, loss of license – may be in store.       
 
It remains to be seen whether these NALs mark the be-

ginning of a crack-down on TBAs – after all, the time 
line (inspections in 2005, NALs issued five years later) 
hardly suggests any urgency on the FCC’s part here. But 
given the size of the proposed fines and the threat of 
further sanctions (including, possibly, the ultimate sanc-
tion), licensees engaged in TBAs would be well advised 
to make sure their houses are in order before the Feds 
drop by for a visit. 

(Continued from page 10) 

In the new digital 
Internet world, it 
is inevitable that 
TV stations will 

resort to elaborate 
arrangements in 
order to survive. 



Page 12 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

I nferiority never felt so superior. By successfully 
painting themselves as “Inferior Officers”, the judges 

of the Copyright Royalty Board (CRB) have dodged a 
preliminary bullet. But while the odds seem pretty good 
that they’ll make it through to the end of this particular 
round, there’s plenty of reason to believe that the fight 
won’t be over for some time to come. 
 
The main issue: is the CRB unconstitutional? As we re-
ported on our blog (www.commlawblog.com) last July, 
in a CRB-related appeal decided by the U.S. Court of 
Appeals for the D.C. Circuit, Judge Brett Kavanaugh 
issued a concurring opinion in which he questioned the 
CRB’s constitutionality.  When a U.S. appeals judge goes 
out of his way to opine that an agency may be 
unconstitutional, people take notice. 
 
Live365 did just that.  Live365 is an aggrega-
tor of digital radio stations which is subject to 
the compulsory copyright license scheme 
overseen by the CRB. In particular, Live 365 
must suffer through the prolonged trial-type 
rate-setting proceedings CRB uses to set rates 
and establish terms, and Live365 must live 
with the (expensive) results of those proceedings.   
 
Sensing an opportunity, Live365 took the initiative to 
file a complaint in the U.S. District Court for the District 
of Columbia (not coincidentally, the court whose rulings 
are reviewed by Judge Kavanaugh and his D.C. Circuit 
colleagues) seeking a determination that the CRB is un-
constitutional. Needless to say, if Live365’s suit were 
successful, it would throw the entire rate-making proc-
ess into massive disarray, possibly scuttling for an ex-
tended period the collection and distribution of copy-
right royalties for webcasting.  
 
We outlined Live365’s September, 2009 presentation (in 
the September, 2009 Memo to Clients), deeming it “a 
very good initial argument”, but cautioning that you 
really can’t put too much stock on a complaint without 
first checking out what the other side has to say.  
 
Truer words were never spoken. 
 
Judge Reggie Walton has recently denied Live365’s re-
quest for a preliminary injunction.  But Judge Walton 
also rejected motions to dismiss Live365’s case, so it 
lives on as Live365 presses for a permanent injunction 
and a final declaration that the CRB is unconstitu-
tional. And while Judge Walton’s denial of the prelimi-

nary injunction must be disappointing to Live365, the 
Judge acknowledged that the law in this area is not at all 
clear. What is clear is that we probably haven’t heard the 
last of this matter. 
 
As a threshold matter, Judge Walton rejected efforts to 
have the complaint tossed on jurisdictional grounds.  No 
problem there, said the Judge, the District Court does 
indeed have jurisdiction – that is, the necessary author-
ity – to hear such constitutional challenges. 
 
Having brushed that question to the side, the Judge 
charged on to the merits. 
 

As we reported last September, Live365’s 
argument consisted of a two-prong attack 
based on Article II of the Constitution. That 
section refers to two separate types of 
“officers” of the U.S.: “principal” officers and 
“inferior” officers. Under the Constitution, 
“principal” officers must be appointed by the 
President and confirmed by the Senate; 
“inferior” officers, on the other hand, are not 
subject to the President/Senate limitation, 

but they may be appointed only by either the President, 
the courts, or “heads of departments”. Live365 (and 
Judge Kavanaugh before it) doubted that CRB judges 
satisfied either set of criteria. 
 
Live365 first argued that CRB judges are “principal” offi-
cers because: 
 
� they function without any real supervision from the 

Librarian of Congress; 
� they’re not subject to limitations to which “inferior” 

officers are (such as limited duties, limited jurisdic-
tion, temporary tenure, ability to be removed from 
office); 

� they’re not subject to performance appraisals from 
their superiors; 

� they have the same powers and responsibilities as 
their predecessor body, the Copyright Royalty Tri-
bunal, whose members were directly appointed by 
the President as “principal” officers. 

 
The trouble is that, while all those factors might indeed 
support Live365’s wished-for conclusion, the Supreme 
Court has not yet adopted any “bright line” test in this 
area. Rather, the Supreme Court has thus far chosen a 

(Continued on page 13) 

Department of the Inferiors?  

 Constitutional Attack On CRB Rejected 
By Kevin Goldberg 

goldberg@fhhlaw.com 
703-812-0462 

 

Judge Walton 
 acknowledged 
that the law in  

this area is not at 
all clear.  



March, 2010 Page 13 MEMORANDUM TO CLIENTS 

case-by-case approach, looking at the peculiar 
matrix of factors presented in each individual 
case. Taking his cue from the Supremes, 

Judge Walton did the same here. 
 
And to Live365’s disappointment, he decided that the 
defendants had the better argument. In his view, CRB 
judges should be deemed “inferior” (but only in the best 
sense, of course), largely because: 
 
� CRB judges receive direction and supervision from 

the Librarian of Congress and the Register of Copy-
rights, who can promulgate and enforce binding 
ethical rules; 

� the Librarian of Congress and Register of Copy-
rights provide all the judges’ administrative re-
sources  and assign other duties. 

� the Register of Copyrights can review the CRB 
judges' decisions for “legal error”. 

 
But even Judge Walton acknowledged 
that there is room for disagreement 
here. Noting Judge Kavanaugh’s 
“understandable” observations, Walton 
conceded that “[t]he current state of the 
law has essentially created a gray area”, 
thanks to “the limited guidance the Fram-
ers of the Constitution provide as to 
where ‘[t]he line between ‘inferior’ and 
‘principal’ officers . . . should be drawn,’ 
and the Supreme Court’s refusal to ‘decide 
exactly where the line falls between the two types of offi-
cers.’” 
 
Having satisfied himself that the CRB judges are 
“inferior officers”, the Judge next analyzed Live365’s 
claim that, as such, they miss the constitutional boat 
because they aren’t appointed by either the President, a 
“Head of Department”, or a court, like the Constitution 
requires.    
 
CRB judges are appointed by the Librarian of Con-
gress.  In Live 365’s view, the Librarian of Congress isn’t 
a “Head of Department" because he’s really part of the 
Legislative, not Executive, Branch.  Not a crazy argu-
ment, since the Librarian reports to Congress, portrays 
itself as part of Congress, and has, in other contexts, 
been deemed by the D.C. Circuit to be part of the Legis-
lative Branch.  Hey, he’s the Librarian of Congress, for 
crying out loud. 
 
Judge Walton was not persuaded.  Sure, the Library of 
Congress is treated as a component of the Legislative 
Branch in the U.S. Code, but the Librarian (according to 
Walton) functions as an Executive Branch head: the 
Librarian is appointed (and can be removed) by the 
President and is in no way limited by Congress or Mem-
bers of Congress.  Moreover, the Copyright Act, in creat-

ing the Librarian of Congress, vests the Librarian with 
the power to appoint several employees in the manner 
afforded to other Executive Branch heads. 
 
In light of those factors, Judge Walton concluded that 
Live365 had “not met its burden of showing that there is 
a substantial likelihood that it will succeed on the 
merits of its alternative Appointments Clause chal-
lenge”. The emphasis on “substantial” was the 
Judge’s, not ours – from which a reader could reasona-
bly conclude that the Judge might think that there was 
at least some possibility (although obviously not a 
“substantial likelihood”) that Live365’s argument 
might prevail.  So perhaps hope should spring eter-
nal.  After all, the Judge was merely ruling on the 
“preliminary injunction” aspect of Live365’s request, i.e., 
the part in which Live365 asked the Judge to order the 
CRB to stop its proceedings pending resolution of 
Live365’s request for a permanent injunction. 

 
In seeking a preliminary injunction, a 
party is expected to demonstrate not only 
that it is likely to succeed on the merits of 
its ultimate claim, but also that it will sus-
tain “irreparable harm” if a preliminary 
injunction is not granted.  On this point, 
Live365 argued that, if it were forced to 
participate in a CRB rate-making proceed-
ing while Judge Walton pondered 
Live365’s request for a permanent injunc-
tion, Live365 would incur more than $1 
million in costs. Unfortunately for 

Live365, mere monetary harm generally doesn’t rise to 
the level of “irreparable” in the world of preliminary in-
junctions. And what’s worse, Judge Walton found that 
the other side would be harmed if the preliminary in-
junction were to be granted. The “already-tight sched-
ule” of the CRB proceeding would have to be further 
“compressed”, and recording artists would not get paid 
during this period, which could adversely (and possibly 
profoundly) affect their finances. The Judge also decided 
that the public interest would not be harmed if the web-
casting case goes forward.  Bottom line: request for pre-
liminary injunction denied. 
 
So the CRB lives on to set rates, at least for the time be-
ing. Live365 may continue to press for a permanent in-
junction, although the short-term outlook there isn’t 
great in view of Judge Walton’s detailed, and unfavor-
able, analysis of Live365’s constitutional argu-
ments.  Still, that analysis did include the acknowledge-
ment that the question is far from settled, and Live365 
has the added comfort of knowing that, once it moves 
past Judge Walton, it will find itself in the D.C. Circuit, 
i.e., Judge Kavanaugh’s house.  Since Live365 has a 
pretty good idea that that judge, at least, is likely to be 
sympathetic to its arguments, don’t be surprised if 
Live365 picks itself up off the canvas and keeps slugging 
to get to the next round. 

(Continued from page 12) 

The Library of Congress 
may be treated as a  

component of the Legis-
lative Branch, but the 

Librarian (according to 
Walton) functions as 
an Executive Branch 

head. 



Page 14 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

have gradually attained a more robust bar-
gaining position, it’s time to have the gu-
v’mint control the parties’ relationships.  

 
In its Petition Big Cable acknowledges that in the early 
days of retransmission consent, cable systems were able 
to deflect paying cash compensation by agreeing to pro-
vide “in-kind” compensation – e.g., agreeing to carry 
other non-broadcast programming channels in return 
for the right to carry the primary broadcast signal. Now 
that broadcasters are negotiating for cash compensa-
tion, however, Big Cable says that they and their MVPD 
confrères are (horror of horrors!) being forced to either 
(a) pay the broadcasters and pass those costs along to 
consumers, or (b) run the risk of having to remove the 
broadcasters’ programming from their systems. And, 
according to Big Cable, broadcasters have taken to 
making unreasonable demands on cable and satellite 
operators. (Here, Big Cable bemoans the fact that the 
“good faith” negotiation requirement is so 
vague that MVPDs have not been able to 
show that broadcasters’ demands have 
ever constituted “bad faith” negotiating 
tactics. Go figure.) 
 
To “reform” the system, Big Cable ad-
vances a number of proposals that would 
shift the balance of power back more in Big 
Cable’s direction. Here are the main ones: 
 
First, the Commission should establish a 
mandatory dispute resolution system for retransmis-
sion consent negotiations, to bail out MVPD operators 
who find themselves unable to persuade the broad-
caster that the offer on the table really should be ac-
ceptable to the broadcaster. This system would come 
into play not just on a showing of broadcaster bad faith 
(remember, that’s too difficult to prove), but any time a 
cable or satellite operator claims that the parties cannot 
reach an agreement. Once the dispute resolution proc-
ess was invoked, the appropriate compensation level 
would be established by arbitrators or some type of ex-
pert panel – not through direct negotiation between 
the parties.  
 
Second, the new regime would effectively prohibit a 
broadcaster from demanding carriage of other pro-
gramming services in return for the right to carry a 
broadcast signal by making such a demand a per se 
violation of the “good faith” negotiation require-
ment.  Of course, Big Cable magnanimously suggests 
that the FCC should allow such arrangements, but only 
if the MVPD consents to them. That is, such an ar-
rangement would be per se “bad faith” only if the 
MVPD didn’t like it. 
 
Third, the Commission should impose an “interim” and 
continuing grant of retransmission consent for as long 
as (a) the MVPD continues to negotiate in good faith 
and/or (b) any dispute resolution process is ongo-

ing. Adding that condition of “good faith” negotiation is 
interesting in view of Big Cable’s acknowledgement that 
it’s virtually impossible to establish that a party is not 
negotiating in good faith.  
 
So let’s get this straight. If the MVPD and broadcaster 
are negotiating, the MVPD gets to carry the broad-
caster’s programming unless the MVPD is negotiating 
in bad faith, which is a showing everybody agrees can’t 
be made – so the MVPD gets to carry the program-
ming. And if the negotiations reach an impasse 
(according to the MVPD), the only alternative is the 
mandatory and binding arbitration process – during 
which, again, the MVPD gets to keep carrying the pro-
gramming. It would only be after the failure of both 
private negotiations and mandatory arbitration that a 
broadcaster could ever exercise its rights to prevent 
retransmission of its signals. It is unclear, however, 
how an arbitration process that is both mandatory and 
binding could ever fail. 

 
The Big Cable proposals are stunning in 
their one-sidedness.  The broadcasters and 
MVPDs will negotiate – until the MVPDs 
decide the negotiations are at an impasse 
and demands arbitration.  A broadcaster 
seeking carriage of additional non-
broadcast programming is automatically 
acting in bad faith – unless the MVPD 
agrees to it.  A broadcaster must extend its 
retrans consent until a deal is reached – 
and reaching a deal is mandatory. 

 
And while Big Cable tries to depict itself as really just 
looking out for the consumer, it’s not at all clear that 
that self-serving claim withstands scrutiny. Big Cable’s 
claim is that, if MVPDs are forced (through the retrans 
negotiation process) to pay broadcasters for carriage, 
then those additional costs will be heaped on the bro-
ken and bleeding backs of the consumers, who will have 
to pay more to the MVPDs in order to watch broadcast 
fare. But who said that the cost of carriage has to be 
passed through to the consumer? Are MVPD profit 
margins so low that Big Cable can’t absorb those addi-
tional costs and still make a tidy profit? Serious atten-
tion should be paid to such questions before anybody 
swallows the “poor little consumer” claims of Big Ca-
ble.  
 
More fundamentally, the Big Cable proposal would 
transform the retrans consent bargaining process from 
a free market negotiation to a mandatory and binding 
arbitration, making it effectively impossible for a 
broadcaster ever to prevent a cable operator from re-
transmitting its signals. 
 
It’s as if, back in 1992, Big Cable had agreed to play an 
ostensibly fair game of coin toss with broadcasters – 
but, because of cable’s then monopoly-based domi-
nance, it was akin to playing with a two-headed coin, 

(Continued from page 4) 

(Continued on page 15) 

The Petition  
advances a number 

of proposals that 
would shift the  

balance of power 
back more in Big 
Cable’s direction.  



March, 2010 Page 15 MEMORANDUM TO CLIENTS 

the FCC could penalize it, fleeting or not.  But 
if, as another example, Bono were to exclaim 
“This is fuckin’ brilliant”, and the “fuckin’” in 

that case obviously was not intended to refer to sexual ac-
tivity, then that would be a “non-literal” use, and a single 
fleeting incident standing alone would not be subject to 
penalty.) 
 
This argument provided the latest Third Circuit proceed-
ings with some new focus. 
 
CBS argued that any suggestion in the Fox decision regard-
ing fleeting images was non-binding dicta, as the Fox case 
itself did not deal with images.  The Commission’s actual 
practice for the past thirty years, CBS argued, has been to 
treat words and images in the same manner, and in both 
cases, the Commission has not punished fleet-
ing indecency.  In any event, even if the 
Pacifica decision stood for the proposition that 
fleeting nudity could be found indecent, this 
rule, and its applicability to the Super Bowl 
halftime show, was far from clear and so could 
not support the forfeiture imposed by the Com-
mission. 
 
The FCC not surprisingly disagreed, claiming 
that the exception for fleeting words was never 
intended to apply, and never has applied, to images. 
 
Of particular importance to the Third Circuit judges 
seemed to be how the Commission would deal with its deci-
sion in Young Broadcasting, which was decided well after 
Pacifica.  Young dealt with a broadcast of an act titled “The 
Puppetry of the Penis”, which involved performers manipu-
lating their genitals in various ways.  As Judge Rendell 
noted, Young presented the FCC with an opportunity to 
clearly say that the fleeting exception did not apply to video 
– but the FCC didn’t do so.  It chose instead to declare that 
the broadcast was indecent despite being fleeting because it 
was designed to pander and titillate. 

 
How the Third Circuit is likely to rule is far from clear, 
based on the recent oral argument.  While that argument 
dealt mainly with the scope of the “fleeting” exception, the 
Court did express some hesitation about the Commission’s 
indecency regime in general.  The Court seemed troubled 
by the FCC’s inconsistencies and apparent lack of stan-
dards.  As Judge Scirica asked, if the Third Circuit misun-
derstood the Commission’s standards the first time it de-
cided the CBS case, how could CBS itself have been ex-
pected to get it right? 
 
As we reported previously, the smart money figures that 
the Second Circuit will find at least part of the Commis-
sion’s indecency regime unconstitutional.  Whether the 
Third Circuit will follow suit is less certain.  The Third Cir-
cuit could avoid the constitutional issues and either (a) up-

hold its previous decision on administrative 
grounds, or (b) send the case back to the FCC 
to determine whether CBS’s broadcast was 
“willful”.  In any event, it is likely that which-
ever party comes out on the losing end will 
appeal to the Supreme Court once again, possi-
bly in a consolidated appeal of the Second Cir-
cuit’s decision in Fox.   
 
 In the meantime, even with the constitutional-
ity of the indecency regime up in the air, the 

agency appears to be once again ramping up enforcement, 
reportedly sending letters of inquiry to a number of licen-
sees in recent months regarding allegedly indecent broad-
casts over the past few years.  With Chairman Genachowski 
promising to work on the many complaint backlogs cur-
rently in place at the FCC, the Enforcement Bureau has its 
work cut out for it.  Press reports indicate that there are 
currently more than a million pending indecency com-
plaints (although obviously many of those relate to the 
same programs), many of which have been pending for four 
or more years.  Although no longer the headline grabber it 
was in the mid 2000’s, the battle over indecency is still far 
from over. 

(Continued from page 1) 

making it easy for Big Cable to win the toss each 
time. And now, 20 years or so into the game, 
with the two-headed coin removed and a more 

competitive normal coin put into play, Big Cable is saying 
that it’s happy to keep playing as long as the rules are 
tweaked ever so slightly to provide them with a “heads I 
win, tails you lose” option.  
 
Big Cable has not limited its push to the Commission. Cable 
and satellite operators have also gone to Congress, sending 
a letter raising many of the same points to the House and 
Senate Commerce Committees. In response, the NAB has 
fired back with its own letter to those committees.  
 
This is a fist fight that would ordinarily last some time, par-
ticularly because the Commission can be expected to be 
distracted from mundane mass media matters by its cur-
rent preoccupation – nay, all-consuming obsession – with 

broadband issues uber alles. But in Congressional testi-
mony on March 11, Chairman Genachowski said that the 
issue of the retrans consent process “is a subject that 
should be looked at seriously . . . for a framework that 
works for consumers.” Uh-oh.   And sure enough, a mere 
ten days after the cable petition was filed, the FCC issued a 
public notice inviting comments on it.  (The deadline for 
comments is April 19; reply comments are due on May 4.)  
 
Cable’s play of the consumer card, heavy-handed and disin-
genuous though it may seem to many, may be the equiva-
lent of Tinker Bell’s fairy dust which, when liberally sprin-
kled here and there, can cause otherwise flightless things to 
take wing. We shall see. 
 
[The views expressed in this article are those of the au-
thors and do not necessarily reflect the position of the law 
firm of Fletcher Heald & Hildreth, P.L.C.] 

(Continued from page 14) 

If the Court couldn’t 
understand the 

FCC’s standards, 
how could CBS  

have been expected 
to get it right? 



Page 16 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

April 1, 2010 
 
EEO Public File Reports - All radio and television stations with five (5) or 
more full-time employees located in Delaware, Indiana, Kentucky, Penn-
sylvania, Tennessee, and Texas must place EEO Public File Reports in their 
public inspection files.  For all stations with websites, the report must be posted there 
as well.  Per announced FCC policy, the reporting period may end ten days before the report 
is due, and the reporting period for the next year will begin on the following day. 
 
EEO Mid-Term Reports - All television station employment units with five (5) or more 
full-time employees and located in Texas must file EEO Mid-Term Reports electronically 
on FCC Form 397.  All radio station employment units with eleven (11) or more full-time 
employees and located in Delaware or Pennsylvania must file EEO Mid-Term Reports elec-
tronically on FCC Form 397.  For both radio and TV stations, this report includes a certifica-
tion as whether any EEO complaints have been filed and copies of the two most recent EEO 
Public File Reports for the employment unit. 
 
Noncommercial Radio Ownership Reports - All noncommercial radio stations located in Delaware, Indiana, 
Kentucky, Pennsylvania, or Tennessee must file a biennial Ownership Report on Form 323-E.  All reports must be 
filed electronically. 
 
Noncommercial Television Ownership Reports - All noncommercial television stations located in Texas must 
file a biennial Ownership Report.  All reports filed must be filed electronically on FCC Form 323-E. 
 
April 12, 2010 
 
Children’s Television Programming Reports - Analog and Digital - For all commercial television and Class A 
television stations, the first quarter reports on FCC Form 398 must be filed electronically with the Commission, and a 
copy must be placed in each station’s local public inspection file.  Please note, however, that for television stations, only 
digital programming will be included, as all analog programming ended last year.  Only Class A stations will need to use 
the analog programming section of the form. 
 
Commercial Compliance Certifications - For all commercial television and Class A television stations, a certifica-
tion of compliance with the limits on commercials during programming for children ages 12 and under, or other evidence 
to substantiate compliance with those limits, must be placed in the public inspection file. 
 
Website Compliance Information - Television station licensees must place and retain in their public inspection files 
records sufficient to substantiate a certification of compliance with the restrictions on display of website addresses during 
programming directed to children ages 12 and under. 
 
Issues/Programs Lists - For all radio, television, and Class A television stations, a listing of each station’s most sig-
nificant treatment of community issues must be placed in the station’s local public inspection file.  The list should include 
a brief narrative describing the issues covered and the programs which provided the coverage, with information concern-
ing the time, date, duration, and title of each program. 
 
May 7, 2010 
 
Future of Media - Comments are due in the FCC’s proceeding examining in very broad terms the future of media in the 
digital age. 
 
June 1, 2010 
 
EEO Public File Reports - All radio and television stations with five (5) or more full-time employees located in Ari-
zona, the District of Columbia, Idaho, Maryland, Michigan, Nevada, New Mexico, Ohio, Utah, Virginia, 
West Virginia, and Wyoming must place EEO Public File Reports in their public inspection files.  For all stations with 
websites, the report must be posted there as well.  Per announced FCC policy, the reporting period may end ten days be-
fore the report is due, and the reporting period for the next year will begin on the following day. 
 
EEO Mid-Term Reports - All television station employment units with five (5) or more full-time employees and lo-

(Continued on page 17) 

Deadlines! 



March, 2010 Page 17 MEMORANDUM TO CLIENTS 

Notice Concerning Listings of FM Allotments 
Consistent with our past practice, Fletcher, Heald & Hildreth PLC provides these advisories on a periodic basis to alert 
clients both to FM channels for which applications may eventually be filed, and also to changes (both proposed and 
adopted) in the FM Table of Allotments which might present opportunities for further changes in other communities.  
Not included in this advisory are those windows, proposed allotments and proposed channel substitutions in which one 
of this firm’s clients has expressed an interest, or for which the firm is otherwise unavailable for representation.  If you 
are interested in applying for a channel, or if you wish us to keep track of applications filed for allocations in your area, 
please notify the FHH attorney with whom you normally work. 

sion to expire (in 2012) and see what the FCC 
does. Or they could continue their litigation by 
seeking either: (a) reconsideration by the Sen-

telle/Griffith/Kavanaugh panel; or (b) rehearing en banc 
by the full D.C. Circuit; or (c) review by the Supreme 
Court.  
 
The odds of success in pursuing any of those options tend 
to be long against the guy seeking review.  However, con-
sider these facts. First, the cable petitioners have the ad-
vantage of a very thoughtful dissent on their side, reflect-
ing at least one judge’s approval of their First Amendment 
arguments.  That might be helpful in persuading 
Kavanuagh’s colleagues on the full Circuit that those argu-
ments have merit.  Second, another panel of the Circuit 
did issue that decision on the cable ownership caps just 
last August, containing language that could easily be 
viewed as inconsistent with (or at least in strong tension 
with) the more recent ruling.  The full Circuit might be 

inclined to look at that aspect to confirm that the Court’s 
rulings are not heading in opposite directions.  And if ca-
ble’s goal is really to get the Supreme Court to revisit the 
issue of cable’s First Amendment rights – an issue last 
decided  there more than a decade ago, by a slim 5-4 vote 
– Cablevision and/or Comcast may figure that the 
Supremes might want to take a look (particularly in view 
of Judge Kavanaugh’s dissent). 
 
Even if the cable petitioners pursue their litigation suc-
cessfully, though, it’s possible that that litigation won’t be 
resolved until 2011 or even 2012. And at that point, the 
prohibition against exclusivity will be expiring anyway . . . 
unless the Commission decides otherwise.  
 
[Department of Credit-where-credit-is-due: FHH’s own 
Paul Feldman represented the Broadband Service Pro-
viders Association as an amicus on the FCC’s side before 
the Circuit in this case.] 

(Continued from page 5) 

cated in Arizona, Idaho, Nevada, New Mexico, Utah, or Wyoming must file EEO Mid-Term Reports 
electronically on FCC Form 397.  This report must include copies of the two most recent EEO Public File Re-
ports for the employment unit. 
 

Noncommercial Radio Ownership Reports - All noncommercial radio stations located in Michigan or Ohio 
must file a biennial Ownership Report on Form 323-E.  All reports must be filed electronically. 
 
Noncommercial Television Ownership Reports - All noncommercial television stations located in Arizona, 
Idaho, the District of Columbia, Maryland, Nevada, New Mexico, Utah, Virginia, West Virginia, or Wyo-
ming must file a biennial Ownership Report.  All reports filed must be filed electronically on FCC Form 323-E. 

(Continued from page 16) Deadlines! 

FM ALLOTMENTS ADOPTED – 2/18/10-3/18/10 

State Community Approximate  
Location 

Channel Docket or  
Ref. No. 

Availability  
for Filing 

TX Buffalo 
76 miles E of  

Waco, TX 
278A 09-187 TBA 

TX Centerville 
83 miles SE of  

Waco, TX 267A 09-187 TBA 



Page 18 March, 2010 MEMORANDUM TO CLIENTS 

Some lingering questions about the NBP – So ap-
parently the FCC has been working on something called 
the National Broadband Plan.  Who knew? 
 
Actually, unless you’ve spent the last couple of months 
stuck in a sensory-deprivation tank, in a cave, on the 
moon, you couldn’t have avoided the constant, swelling 
drumbeat of carefully coordinated PR leading up to the 
Big Day when the NBP would be released.  That happened 
on March 16, generating a deafening outpouring of self-
congratulation on the part of the Commission and Con-
gress (which had ordered up the NBP last year when Con-
gress was trying to stimulate us all out of the recession).  
(For overviews of the various components 
of the NBP, check out our blog at 
www.commlawblog.com – just search for 
“National Broadband Plan Impact”.  And 
FHH Telecom Law, the sister publication 
to the Memo to Clients, will soon be issu-
ing a compilation of commentary about 
the NBP.) 
 
But a job’s never over until the paperwork is done, and 
sure enough, a week after the tablets bearing the NBP 
were borne down from the mountaintop and revealed to 
the Great Unwashed, Chairman Genachowski was back at 
work, answering a set of questions from Representative 
Cliff Stearns (R-FL).  Turns out Mr. Stearns was curious 
about who had been working on the NBP all these 
months, where they got hired from, what kinds of efforts 
had been made to screen for potential conflicts of interest 
and, bottom line, how much did the darn thing cost to 
prepare anyway? 
 
Before we get to the Chairman’s answers, let’s stop for a 
minute and ponder a couple of questions of our own.  For 
instance, given the generally accepted notion that it’s best 
not to put the cart before the horse, mightn’t it have been 
a good idea to ask some of Mr. Stearns’s questions, um, 
maybe, last year, before the process started?  After all, if 
there is concern about who was assembling the NBP, what 
private interests they might have, and how much we’re all 
going to pay for it, why not get those issues resolved first?  
Isn’t that what most people do when they start in on a 
project? 
 
Anyway, according to the Chairman, the FCC ended up 
hiring 78 temporary employees (some full-time, some 
part-time) – at a total cost of $4 million – to help out 

“over 300 [Commission] employees, part time” (total cost, 
$2.38 million).  Then there was a bunch of “3rd Party Re-
search”, which included “over 20” datasets.  Such re-
search and datasets don’t come cheap – ring up another 
$4 million and change.  But darn it all, those pesky data-
sets were apparently more than the FCC’s clunky old 
hardware could handle, because another $5.37 million 
had to be dumped into “IT Infrastructure and Support”, 
which included upgrades to host new datasets.  You get 
the point – a few bucks here, a few bucks there, it all 
added up . . . to just north of $20 million for the package. 
 
Interestingly, Stearns’s questions stopped a tad short in at 

least one regard.  In asking about the 
Commission’s reliance on “private sector 
consultants” to prepare the NBP, Stearns 
observed that many of those consultants 
“may return to the private sector”.  True 
that.  But if that’s the case, why didn’t he 
ask what steps (if any) had been taken to 
prevent anyone working on the NBP – 

private or public sector – to derive personal profit, after 
the fact, from their involvement in the project? 
 
Finally, Stearns wrapped up with a question beginning 
“Please answer yes or no to each of the following ques-
tions.”  The Chairman’s response to that question consists 
of 185 words, none of which is either “yes” or “no”. 
 
Let’s get digital – If you happen to have filed an appli-
cation for a new analog LPTV CP about ten years ago and 
your application is still pending, heads up. The Media 
Bureau has announced that you must go digital or go 
home.  The Bureau released a list of several hundred ana-
log LPTV applications (all but a small handful filed back 
in 2000), with the instruction that those applications 
must be amended to specify digital operation by May 24, 
2010.  Applications that aren’t so amended by that dead-
line will be toast.  Note that the Bureau plans to treat 
these amendments as “major changes”, meaning that 
there’ll be a $705 filing fee. 
 
Return of the tech advisers II? – Back in January we 
reported on a bill submitted by Senator Snowe which 
would permit each Commissioner to hire his/her own 
personal electrical engineer or computer scientist to assist 
the Commissioner with technical issues.  That bill cleared 
the Senate Committee on Science, Commerce and Trans-

(Continued on page 19) 

Stuff you may have read about before if back again . . . 
 

Updates On The News 



W hile broadcasters are principally regulated by the 
FCC, all media companies would do well to re-

member that there are other federal agencies on the 
lookout for misbehavior.  Case in point: the Federal 
Trade Commission (FTC) recently ordered a company 
that marketed dietary supplements and health-related 
devices to pay $3 million in restitution to consumers to 
settle FTC charges that the company deceptively claimed 
their products treated or prevented a wide variety of seri-
ous diseases and medical conditions.  The 
FTC based its charges largely on claims 
made during the company’s nationally 
broadcast, live, hour-long, call-in radio 
program titled “The Truth About Nutri-
tion”. 
 
The company in question, Roex, Inc., sold 
products on the Internet and through 
print materials, but the FTC described the 
radio program as Roex’s “main advertis-
ing vehicle.”  On the program, Roex pro-
moted several health-related products, 
including an infrared sauna sold to treat 
cancer and a variety of nutritional supplements sold to 
treat, reduce the risk of, or prevent various health condi-
tions, including cancer, HIV/AIDS, diabetes, strokes and 
heart attacks, Alzheimer’s disease, Parkinson’s disease, 
arthritis, multiple sclerosis and other autoimmune dis-
eases, ulcers, herpes, asthma, and glaucoma. 
 
The FTC regularly brings actions against unfair and de-
ceptive advertisers.  Less than three weeks after the Roex 
settlement, the FTC announced an even larger settle-
ment involving “nutritional supplement” advertising.  

National pharmacy chain Walgreens agreed to pay nearly 
$6 million to settle charges that the company deceptively 
advertised the “Wal-Born” dietary supplement using 
“baseless claims that the supplements could prevent 
colds, fight germs, and boost the immune system.”  In 
recent years, the FTC has expressed particular concern 
about the marketing of dubious weight loss products, 
“work at home” schemes, and “credit repair” services, as 
well as health-related products. 

 
While the FTC does not typically bring 
actions against broadcasters running ads 
for such products and services, the FTC 
does from time to time remind broadcast-
ers of their obligation to not knowingly air 
false or deceptive advertising.  While nei-
ther the FTC nor the FCC requires broad-
casters to conduct extensive investiga-
tions into the claims made by their adver-
tising clients, broadcasters and other me-
dia companies could be deemed liable for 
advertising that they know to be false.  
And as we noted in our October, 2007 

Memo to Clients, the FTC has indicated that, as a matter 
of practice, it may hold broadcasters to an even higher 
standard if they are involved in the production of the 
suspect advertising. Thus, our readers would do well to 
be cautious about airing ads – and extremely cautious 
about producing ads – that include “too good to be true” 
claims about diet-and-exercise-free weight loss, miracle 
cures, opportunities for fabulous wealth, or absolute im-
munity from government oversight. 

Irony Alert: “Truth About Nutrition” cited for deception 

FTC Gives Strong Medicine To Advertisers 
By Jeffrey J. Gee 
gee@fhhlaw.com 

703-812-0511 

While neither the FTC nor 
the FCC requires  

broadcasters to conduct 
extensive investigations 
into the claims made by 
their advertising clients, 

broadcasters could be 
deemed liable for  

advertising that they 
know to be false. 

March, 2010 Page 19 MEMORANDUM TO CLIENTS 

portation recently, and now heads on to full 
Senate.  A companion resolution (R.4809) 

has been introduced in the House.  Some observers pre-
dict that this is on a fast track to approval, but you never 
know. 
 
Expedia.FCC? – Demonstrating that it’s really a full-
service governmental agency with the public’s interest at 
heart, this month the FCC released a list of “hotel accom-
modations near the FCC”.  The list consists of 19 hotels, 
with their addresses, phone numbers and websites listed 
along with descriptions apparently downloaded from the 
hotels’ various websites.  Interestingly, the list does not 
include the Mandarin Oriental, which is about as close as 

you can get to the FCC without actually being in the FCC.  
That omission may be explained by the fact that the FCC’s 
list appears to have been most recently revised as of Octo-
ber, 2005 – only shortly after the Mandarin opened. 
 
CAP-friendly EAS? – The Commission has asked for 
comments on how its Emergency Alert System (EAS) rules 
in Part 11 will need to be revised to accommodate the Next 
Generation EAS architecture, which will be based on the 
Common Alerting Protocol (CAP) format to be adopted by 
the Federal Emergency Management Agency (FEMA).  
FEMA’s adoption of CAP may occur as early as this Fall; 
that action will in turn start a 180-day countdown for all 
EAS participants to accept CAP-based EAS alerts. 

(Continued from page 18) 


